BAHAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN

NOTA PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN TINGKATAN SATU



UNIT 1: IDENTITI DIRI
  • Identiti diri merupakan gambaran keseluruhan tentang seseorang dan matlamat hidup yang ingin dicapainya.
  • Setiap individu juga mempunyai potensi diri iaitu intelek, rohani, jasmani dan emosi.
CARA-CARA MENGEMBANGKAN POTENSI DIRI
  • Mengenalpasti potensi diri.
  • Mencatatkan perkembangan diri.
  • Menghubungkan potensi diri dengan cita-cita.
  • Mengambil daya usaha untuk mencapai cita-cita.
UNIT 2: PENYELESAIAN KONFLIK
Penyelesaian Konflik
  • Berkongsi masalah dengan individu yang dipercayai.
  • Berbincang untuk mencari jalan penyelesaian.
  • Menjaga maruah diri.
  • Bijak memilih rakan.
  • Berkongsi minat dan pengalaman
Sikap Asertif
  • Tegas
  • Mempunyai harga diri
  • Tidak terpengaruh dengan ajakan negatif rakan.
  • Berfikir dengan matang.
  • Menjauhi tingkah laku antisosial.
  • Berupaya menimbangkan baik buruk sesuatu keputusan.
TEMA 2: KELUARGA BAHAGIA
CIRI-CIRI KELUARGA BAHAGIA
  • Saling menyayangi sesama keluarga.
  • Menjalinkan hubungan yang mesra dan akrab.
  • Peka terhadap perasaan anggota keluarga.
  • Amalan gaya hidup yang sihat.
  • Perlakuan yang beradab.
CARA MEMBINA KELUARGA BAHAGIA
  • Mengingati hari istimewa dalam keluarga.
  • Berkomunikasi secara sopan.
  • Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti keluarga.
  • Menjaga keselamatan anggota keluarga.
  • Menghargai anggota keluarga.
  • Menjaga kebersihan rumah/ persekitaran.
TEMA 3: HIDUP BERMASYARAKAT
BANGGA TERHADAP SEKOLAH
· Mengenali sejarah/identiti sekolah.
· Menghargai budaya sekolah.
· Menjaga keceriaan sekolah.
· Belajar bersungguh-sungguh.
· Berbakti kepada sekolah.
CONTOH-CONTOH BUDAYA SEKOLAH
a. Budaya Sekolah Berdisiplin
  • Beratur dengan tertib.
  • Ponteng sifar.
  • Kes salah laku yang minima.
  • Ketepatan waktu.
b. Budaya Sekolah dalam Taman
  • Kebersihan dan keindahan persekitaran.
  • Amalan Kitar Semula.
c. Budaya Sekolah Penyayang
  • Kempen warga sekolah penyayang.
  • Program mentor-mentee
  • Tabung penyayang.
  • Bantuan Kebajikan.
  • Persatuan Ibu Bapa dan Guru.
d.Budaya Sekolah Cemerlang Kokurikulum
  • Cemerlang dalam aktiviti sukan.
  • Aktif dalam aktiviti, kelab, persatuan dan unit uniform.
  • Mengambil bahagian dalam program komuniti.
PENJAGAAN DAN PENINGKATAN IMEJ SEKOLAH
  • Penglibatan diri dalam aktiviti sekolah.
  • Sahsiah dan sikap yang positif.
  • Mematuhi peraturan sekolah.
  • Memberi sokongan moral.
  • Mengharumkan nama sekolah.
  • Menghormati warga sekolah.
CIRI-CIRI/SIKAP MURID YANG POSITIF
  • Menjaga dan meningkatkan imej sekolah
  • Sentiasa berdisiplin.
  • Menghormati pendapat komuniti sekolah.
  • Mengamalkan nilai-nilai murni masyarakat.
KEBAIKAN SAHSIAH DAN SIKAP POSITIF MURID KEPADA SEKOLAH
  • Sekolah menjadi tempat yang selamat dan selesa untuk belajar.
  • Sekolah menjadi tempat kecemerlangan murid.
  • Sekolah mendapat sokongan daripada ibubapa dan komuniti di sekitar sekolah.
  • Peningkatan budaya ilmu.
  • Budaya penyayang dapat dipupuk.
TEMA 4: WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
CERITA RAKYAT PELBAGAI KAUM
CIRI-CIRI CERITA RAKYAT PELBAGAI KAUM.
  • Disampaikan oleh tukang cerita atau penglipurlara.
  • Berdasarkan kehidupan masyarakat setempat.
  • Mengandungi teladan dan nasihat yang berguna.
  • Disampaikan dari mulut ke mulut.
JENIS-JENIS CERITA RAKYAT
  • Cerita hikayat.
  • Cerita asal usul.
  • Cerita jenaka.
  • Cerita binatang.
  • Cerita kepahlawanan.
  • Cerita lipur lara.
TEMA 5: MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
PRINSIP-PRINSIP UTAMA DALAM PEMBENTUKAN KERAJAAN DEMOKRASI.
  • Proses pilihan raya.
  • Hak-hak asasi individu terjamin.
  • Persamaan dan keadilan.
  • Kepelbagaian budaya dalam masyarakat.
  • Membentuk dan melaksanakan dasar-dasar negara.
  • Warganegara yang patriotik.
  • Ketelusan dalam membuat keputusan.
CIRI-CIRI NEGARA DEMOKRASI
RAJA BERPERLEMBAGAAN
  • Bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong ditetapkan oleh perlembagaan dan undang-undang.
PILIHAN RAYA
  • Rakyat diberi peluang untuk melibatkan diri dalam proses pemerintahan melalui wakil-wakil yang dipilih.
BADAN PERUNDANGAN
  • Dewan Rakyat dan Dewan Negara berfungsi untuk menggubal undang-undang di peringkat Persekutuan.
PARTI-PARTI POLITIK
  • Memberi peluang kepada rakyat untuk bersuara dan memperjuangkan hak kea rah pemerintahan sebuah negara demokrasi yang makmur dan stabil.
BADAN PELAKSANA
  • Kabinet berfungsi sebagai badan penggubal dasar negara yang tertinggi dan melaksanakan kuasa eksekutif.
BADAN KEHAKIMAN
  • Berfungsi untuk mentafsirkan undang-undang dan menjatuhkan hukuman.
TEMA 6: CABARAN MASA DEPAN
KESINAMBUNGAN KESEJAHTERAAN RAKYAT
CABARAN MENGEKALKAN KESINAMBUNGAN KESEJAHTERAAN RAKYAT
  • Perpaduan kaum.
  • Kelestarian alam sekitar.
  • Kesedaran Sivik.
  • Empati terhadap golongan kurang berupaya.
KESEDARAN SIVIK
  • Memelihara kepentingan semua pihak.
  • Menjaga kemudahan awam.
  • Mematuhi peraturan dan undang-undang.
  • Memulihara dan mengekalkan alam sekitar
  • Pembangunan infrastruktur.
MASYARAKAT SEJAHTERA TAHUN 2020
  • Masyarakat ICT
  • Memelihara kelestarian alam sekitar.
  • Sistem pengangkutan yang canggih.